ginop-6-2-3-17 VP1-1.1.1-17 GINOP-6.1.1-15-2015-00001 GINOP-6.2.7-20
Emberek egy csoportja áll egy nagy, díszes katedrális előtt, kezükben az „Erasmus+” feliratú zászlóval az EU emblémájával. A katedrális bonyolult építészeti részletekkel, nagy boltíves ablakokkal és tornyos tornyokkal rendelkezik. Néhány csoporttag pózol, míg mások lazán mosolyognak.

WESTSIK: HASZNOSÍTHATÓ TUDÁST SZEREZTEK A TANULÓK A MILÁNÓI SZAKMAI GYAKORLATON

SÜTŐ- ÉS CUKRÁSZIPARI TECHNIKUS VALAMINT PÉK-CUKRÁSZ TANULÓK VETTEK RÉSZT A KÜLFÖLDI GYAKORLATON

Kék zászló tizenkét sárga csillagból álló körrel a közepén, amely az Európai Uniót jelképezi. A zászló alatt magyar szöveggel az „Az Európai Unió támogatásával” felirat olvasható, ami azt jelenti, hogy „Az Európai Unió támogatásával.

Milánó/2024.04.01-04.14./Szakmai gyakorlat

Helyszín: Milánó, Olaszország

Időtartam: 2024.04.01-04.14.

Résztvevők:

  • Együd Bernadett Orsolya
  • Barabás Barbara Elizabet
  • Fenyvesi Viktória Anna
  • Jóni Máté Zsolt
  • Kánya Kinga
  • Márton Levente Péter
  • Huszti Cintia
  • Majoros József
  • Polonkai István Dávid
  • Ruxanda Constantin Kevin
  • Varga Dávid Zoltán

Kísérő személyek:

  • Magyar Lászlóné
  • Kovács-Ludman Gyöngyi Krisztina

Beszámoló:

Az Erasmus+ mobilitás keretében megvalósult szakmai gyakorlat helyszínére az odautazást repülővel, a visszautat busszal oldotta meg az Északi ASzC Westsik Vilmos Élelmiszeripari Technikum és Szakképző Iskola. Az utazás során semmilyen fennakadás nem történt. A Budapest-Nyíregyháza távolságot az Északi Agrárszakképzési Centrum által biztosított buszokkal tette meg a nyíregyházi intézmény csoportja, akiket a szálláson a Shall We Go kapcsolattartója várta, és angol nyelvű kommunikációval ismertette a szabályokat. Másnap a szervezet három munkatársa tömegközlekedéssel kísérte a csoporttagokat a különböző munkahelyekre. Az útvonalakat logikusan és érthetően leírva a tanulók is és kísérőik is megkapták. A szálláshely közel volt a metróállomáshoz, így a tanulók könnyen tudtak munkába járni.

Az első gyakorlati hely egy lakótelep cukrászdája volt: a La Bottega die pasticci. Két alkalmazottal dolgoztak együtt, apró cukrászsüteményeket készítettek. A másik hasonló lakótelepi cukrászda: a Stevens, ahol ugyancsak két alkalmazott dolgozott a tanulókkal, és a műhelyben elkészített termékeket árulták a boltban. Termékeik a grissini, pizza de pomodoro, cheese bread, mini pizza. A harmadik gyakorlati helyen, egy családi vállalkozásként működő kisüzemben (F.Ili Menna) nem volt közvetlen értékesítés, a termékeket csomagolták és elszállították az üzemből. A negyedik gyakorlati hely egy hatalmas bevásárló központ kávézója volt, ahol fagylatot és süteményeket is árultak (Maico SRL-Ciossolati italian). Az ötödik gyakorlati hely egy nagy szálloda konyhája volt: a Villa Torretta, ahol három részkonyha is üzemelt, így a tanulókat sokszor több konyhafőnök is irányította.

A szabadprogram során a csoport megtekintette a Természettörténeti múzeumot, a Milánói Dómot, majd szabad program keretében bevásárló központban, sétáló utcában barangolt. A másik szabadnapon Genovába utaztak, hiszen a tanulók nemcsak repülőn nem ültek még, hanem a tengert sem látta még egyikük sem. Hatalmas élmény volt számukra. Az utolsó napon ellátogattak a Comoi tóhoz, Como városába. A San Siro stadiont is felkeresték az erre nyitott és érdeklődő fiúkkal, amely számukra is feledhetetlen élményt nyújtott. Voltak a milánói Brera botanikus kertben és a Giardini Publicci szabadidőparkban is.

A mobilitási program nagyon hasznos és fenntartása a jövőben is kívánatos. A tanulók nagyon sokat tanultak a külföldön tartózkodásuk alatt. A fogadó ország szokásait, kultúráját, mindennapi életritmusát megismerték. A gyakorlati munkahelyeken igyekeztek minél több munkafolyamatba bevonni a tanulókat, a gyakorlat színvonala megfelelő volt.

Az Erasmus+ mobilitási program célja megvalósult. A tanulók egy más ország idegen környezetében, nagyfokú önállóság és egymásra utaltság mellett szakmai gyakorlatot teljesítettek. A tanulóknak tetszett az iskolai tanműhelynél jóval másabb környezet, ahol csak ketten dolgoztak, az ottani dolgozók beavatták őket a szokások és munkafolyamatok rejtelmeibe. Motivációként is igen hasznos volt, sokan még jobban megszerették a szakmát, betekintést nyertek a kisüzemek, családi vállalkozások mindennapjaiba. Olyan pék és cukrászipari termékek, sütemények készítésében is részt vettek, amelyek olasz specialitások, különlegességek, amelyeket hazánkban nem készítenek, és olyanokban is, amelyek itthon is közkedveltek.

A tanulók korábban nem ismerték közelebbről egymást, zárkózottak voltak. Személyes sikerük, hogy az együtt töltött idő során közvetlenebbek lettek egymással, barátságok születtek, és a munkahelyeken véletlenszerűen kialakított párok egymásra voltak utalva, segítették egymást. A tanulók másik sikere a milánói tömegközlekedésben való magabiztos részvétel, ami a kinn tartózkodás végére alakult ki igazán. Önállóan utaztak sokszor több, mint egy órát metróval, villamoson, gyalog. A tanulók harmadik sikere a kommunikáció. Mivel nem sokan beszéltek angolul, és a munkahelyen pedig alig, így a metakommunikáció és az olasz szavak és kifejezések megjegyzése a munkaműveletek, termékek készítése szempontjából igen fontos volt. Nyitottabban kellett az emberekhez viszonyulniuk, bátrabban kellett kommunikálniuk. A tanulók nagyon sokat önállósodtak, hatalmas élmény volt számukra például egyedül vásárolni az üzletekben.

Színes léggömbökkel díszített piros traktorok hosszú sora parkol egy fákkal szegélyezett úton. Mindegyik traktoron különféle léggömbök találhatók, és az utat mindkét oldalon buja zöld fák szegélyezik.

PÉTERVÁSÁRA: BALLAGÁS A TANTERMEKBEN ÉS TRAKTOROKON

2024. május 3-án, pénteken elballagtak a pétervásárai intézmény végzős diákjai.

BALLAGÁS 2024

A hagyományokhoz híven a traktoros ballagással kezdődött az ünnepi program. A menet több mint 30 traktorból állt, ugyanis évről évre egyre több környékbeli mezőgazdasági vállalkozó csatlakozik a ballagókhoz a városlakók legnagyobb örömére. Mára már jelentős eseménnyé nőtte ki magát a szakképző iskolás diákok búcsúzása a várostól.

A traktoros felvonulást az ünnepélyes ballagás követte. Az utolsó osztályfőnöki óra után a végzős diákok utoljára járták végig az iskola épületeit, elköszönve mindenkitől. Az ünnepi műsorban elköszöntek tőlük az alsóbb évfolyamok diákjai, majd az igazgató megköszönte a legjobbak több éves munkáját, akik oklevelet és ajándékcsomagokat vehettek át.

Egy tízfős, fehér pólót viselő fiatal felnőtt csoport áll a szabadban egy füves területen, háttérben fákkal. Két transzparenst tartanak a kezükben: az egyiken „Erasmus+” felirat olvasható EU-zászlóval, a másikon „VET Center”. Úgy tűnik, hogy részt vesznek egy eseményen vagy programon.

VAY: SZAKMAI GYAKORLAT SEPSISZENTGYÖRGYÖN

MEZŐGAZDASÁGI GÉPÉSZTECHNIKUS ÉS RENDÉSZETI TECHNIKUS TANULÓK VETTEK RÉSZT A KÜLFÖLDI GYAKORLATON

Kék zászló tizenkét sárga csillaggal, középen körben elhelyezve, és az Európai Uniót jelképezi. A zászló alatt magyarul az „Az Európai Unió támogatásával” felirat olvasható, ami azt jelenti, hogy „Az Európai Unió támogatásával.

Sepsiszentgyörgy/2024.03.31-04.13./Szakmai gyakorlat

Helyszín: Sepsiszentgyörgy, Románia

Időtartam: 2024.03.31-04.13.

Résztvevők:

  • Nagy Zoltán Árpád
  • Kászoni Szilárd Miklós
  • Rózsa Bianka
  • Badari Nóra
  • Kovács Lara Leila
  • Tóth Gergő
  • Németh Ádám Norbert
  • Németh Máté
  • Majoros Patrik
  • Menyu László Lászlovics
  • Lakatos Márió

Kísérő személy:

  • Juhász Gergő

Beszámoló:

Az Erasmus+ mobilitás keretében az Északi ASzC Vay Ádám Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium csoportja Sepsiszentgyörgyre utazott, ahol a mezőgazdasági gépésztechnikus és a rendészeti technikus tanulók új környezetben végezhettek szakmai gyakorlatot. A csodálatos természetközeli szálláshely már ajándék volt és ezen túl is hasznos, kellemes élményekkel gazdagodtak a tanulók. A gyakorlati helyszíneken és a szabadidős programok alkalmával is remekül érezték magukat a csoport tagjai. A technikus tanulók minden nap élménybeszámolókkal szolgáltak az aznapi eseményekről, történésekről. A gyakorlatokkal kapcsolatban elmondható, hogy a diákok előre tudták, melyik nap melyik helyszínen lesznek és milyen feladat vár rájuk. Folyamatosság és pontosság jellemezte a szakmai gyakorlatot.

Az mg technikus tanulók érdekes és változatos gyakorlata nagy területen, autentikus környezetben zajlott, ahol szerelhettek és számukra új gépekkel, szerelvényekkel ismerkedhettek meg. A tanulók közvetlenül vettek részt mezőgazdasági munkákban. Visszajelzéseik pozitívak voltak a gyakorlatot illetően.

A rendészeti technikus tanulók a Sepsi protektnél töltötték a gyakorlat idejét, ami teljesen lefedte a számukra szükséges tudásanyagot, amit gyakorolniuk kell. Nem egy irodában ülve teltek napjaik, hanem hasznosan, együtt mozogva az aznap szolgálatot teljesítőkkel. Gyakorlatukban szerepelt helyi rendőrségi gyakorlat, járőrözés a településen, és láthatták, miből áll egy teljes napi munka ezen a területen: járőrözés, bírság kiszabása, parkolóórák ellenőrzése, stb.

A tanulók a gyakorlat mellett egyéb, kulturális programokon is részt vettek, így feltérképezték az egész várost, eljutottak Brassóba, Drakula várába, voltak sportmérkőzésen a helyi, modern stadionban is. Fontos, hogy idegen országban kellett boldogulniuk a gyerekeknek és nem kirándulóként mozogtak a városban, hanem mint akik életvitelszerűen töltik ott mindennapjaikat. Tapasztalataikkal, élményeikkel, pozitív benyomásaikkal iskolatársaikat tudják motiválni arra, hogy bátran jelentkezzenek hasonló lehetőségek alkalmával külföldi szakmai gyakorlatokra.

Kilenc fős csoport áll a szabadban egy boltíves ablakokkal rendelkező épület előtt, kezében egy „Erasmus+” feliratú táblával. Egy ember kalapot visel, mások pedig a hűvös időjárásnak megfelelő alkalmi ruhát viselnek. A háttérben egy dinoszaurusz szobor látható.

DEBRECZENI: SZAKMAI GYAKORLAT MILÁNÓBAN

PÉK-CUKRÁSZ ÉS KERTÉSZ TANULÓK VETTEK RÉSZT A KÜLFÖLDI GYAKORLATON

Kék zászló tizenkét sárga csillaggal, középen körben elhelyezve, és az Európai Uniót jelképezi. A zászló alatt magyarul az „Az Európai Unió támogatásával” felirat olvasható, ami azt jelenti, hogy „Az Európai Unió támogatásával.

Milánó/2024.02.26-03.10./Szakmai gyakorlat

Helyszín: Milánó, Olaszország

Időtartam: 2024.02.26-03.10.

Résztvevők:

• Balog Szimonetta

• Buha Viktória

• Gáspár János

• Petrovics Rebeka

• Farkas Balázs

• Szoó Mihály

• Kótai Olivér

• Székely Szilárd

• Csapó Zsolt

• Mayer Viktória

Kísérő személyek:

• Bindászné Szilágyi Mária Bernadett

• Érsek Zsolt

Beszámoló:

A rövidtávú mobilitás keretében az Északi ASzC Debreczeni Márton Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum és Szakképző Iskola csoportja az autóbuszos és repülős út után egy modern, kényelmes hotelben elfoglalta szállását. Az érkezést követően másnap a Shell We Go képviselői tartottak eligazítást, ismertették a szabályokat. Ezek elfogadása után a tanulókat a fogadó szervezet segítségével elkísérték a gyakorlati helyekre, ahol találkozhattak munkaadóikkal. A vendéglátók pontos tervet készítettek a tervezett tevékenységek időbeosztásáról. A kísérő tanárok a felek közötti kommunikációban vettek részt a gyakorlat megvalósítása során a diákok felügyelete és segítése mellett.

A tanulókat valamennyi gyakorlati helyen kedvesen fogadták, figyelembe véve korukat, képességeiket és idegen nyelvi kommunikációs nehézségeiket is. A használt nyelv az angol volt, de egyes helyeken csak olasz nyelven tudtak a munkaadók. A gyakorlati bemutatás, az internetes fordítás megoldást jelentett valamennyi problémás helyzetnél, feladatnál. Ez a típusú szakmai nyelvhasználat jógyakorlatként átvehető, alkalmazható. Ezt a tanulók a recepción, illetve a szabadidős programok alkalmával is próbálták alkalmazni. A szakmai gyakorlat az egész csoportot öt részre osztva zajlott – egy kertész és négy kisebb pék-cukrász csoportban. A tanulók a tömegközlekedést használva jutottak el az egymástól nagy távolságra lévő munkahelyeikre a számukra biztosított bérletet használva. A pék-cukrász tanulók cukrászatokban, pékségben töltötték gyakorlati óráikat, ahol gyakorolhatták a szabadkezes díszítést, de új technikákat is megtanulhattak a sütemények elkészítésénél, dolgozhattak modern kemencével, gyakorolták a habverő és hegesztőpisztoly használatát. Emellett fagylaltkészítés is szerepelt a gyakorlati tevékenységek között. Voltak, akik a pizzakészítést tökéletesíthették egy pékségben, de voltak, akik a croissant készítést sajátíthatták el. A kertész tanulók gyakorlatuk ideje alatt új növényekkel, illetve azok gondozásával ismerkedtek meg.

Az új és modern környezet motiváló hatással volt a fiatalokra, inspirálta őket a fokozott elvárásnak való megfelelés. Pozitív élményként élték meg, hogy színvonalas, értékes feladatokat kellett ellássanak. Mindez jó hangulatban valósult meg a gyakorlat ideje alatt. Figyelemre méltó volt a vendéglátók és a gyakorlati helyek fenntarthatóság iránti elköteleződése – szelektív hulladékgyűjtés, törekvés a hulladék minimalizálására, higiéniai megoldások, kevesebb vízhasználat, energiatakarékos berendezések alkalmazása.

Az Erasmus+ mobilitásnak köszönhetően a csoport tagjai új ismereteket szereztek és számtalan élménnyel lettek gazdagabbak. Kulturális ismereteik is gyarapodtak a múzeumlátogatások, városnézések során. Fejlődést így nemcsak szakmai téren értek el a tanulók, hanem gyakorolták a kommunikációs csatornák használatát is egy számukra idegen országban és megtanulták, hogyan tájékozódjanak, közlekedjenek egy nagyvárosban. Lehetőségük nyílt Milánó nevezetességeinek meglátogatására – Milánói dóm, Piazza dei Mercanti, Santa Maria delle Grazie, Castello Sforzesco, Béke Emlékmű, Teatro alla Scala, Bosco Verticale, San Sira stadion, Centrale pályaudvar, Navigli csatorna, Velencei kapu, Palazzo Reale. Ez a szakmai gyakorlat továbbá hozzájárult a társadalmiérzékenyítés folyamatához, hiszen a város kulturális értékeinek felfedezése mellett az olasz emberek mentalitását, szokásait is megismerhették.