ginop-6-2-3-17 VP1-1.1.1-17 GINOP-6.1.1-15-2015-00001 GINOP-6.2.7-20

ÉASZ-ÁKK Északi Agrárszakképzési Ágazati Képzőközpont látogatása a Vayban

ÉASZ-ÁKK Északi Agrárszakképzési Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft.

A képzőközpont célja, hogy az agrár ágazatban tanuló diákok számára duális képzőhelyként lehetőséget biztosítson a szakmai oktatás tantárgyainak teljes spektrumú (elméleti és gyakorlati) tanulására.

Külső képzőhelyként biztosítja az oktatás számára szükséges infrastruktúrát, a korszerű eszközöket és technológiát. Azon dolgoznak, hogy a szakképzést választó fiatalok megfelelő tudáshoz és gyakorlathoz jutva sikeresen találják meg helyüket a munkaerőpiacon, vagy léphessenek tovább a felsőoktatásba.

A gazdasági szereplőknek lehetősége van hosszú távra „kinevelni” az általa alkalmazott technológiákat és a vállalati kultúrát ismerő, szakképzett, munkatapasztalattal rendelkező munkavállalót.

2025.02.04-én az Északi ASzC Vay Ádám Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium 10–11. évfolyamának gépész és gépésztechnikus tanulóikat keresték fel, és ismertették velük az Agrárszakképzési Ágazati Képzőközpont működését, előnyeit.

A beszélgetésre meghívást kapott Gergő Csaba, a G-KER Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság tulajdonosa, akik gabonafélék , hüvelyes növények, olajos magvak termesztésével foglalkoznak és nagy segítséget nyújthatnak a szakmai gyakorlat szerzésében a hozzájuk kerülő fiataloknak.

Tartalmas és interaktív beszélgetés alakult ki, a tanulók érdeklődőek voltak, a tulajdonos úr pedig nagyon sokat mesélt nekik a náluk folyó termelésről, és általában a mezőgazdasági munkákról.

Sok szó esett arról is, hogy mit várnak a tanulók egy munkahelytől, és a másik oldalról, hogy milyen a jó munkavállaló a munkáltató szemszögéből.

ÉASZ-ÁKK Északi Agrárszakképzési Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft. célja további mezőgazdasági cégekkel ápolni a kapcsolatot és közelebb hozni őket az Északi Agrárszakképzési Centrum intézményeiben tanuló diákokkal.

Pere Bemutató üzem

Süveges Tanüzem Pere – Bemutató üzemi program

A sertések szaporítása, a bemutató üzemben alkalmazott termékenyítési eljárások bemutatása

(VP1-1.2.1-13, Bemutató üzemek támogatása (3484405196)

Program időpontja: 2025.01.24. 13:00-17:00

Program helyszíne: Északi Agrárszakképzési Centrum Bárczay János Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium Süveges tanüzeme Pere

Az agrár- és erdőgazdaság szereplői részére szükséges egy olyan, a hagyományostól eltérő jellegű tudás megszerzési lehetőség biztosítása, amelynek során a résztvevők elsősorban gyakorlatorientált ismeretanyaggal, tapasztalatokkal gazdagodhatnak, az aktuális termelési eljárások és gazdaságszervezési minták alkalmazása tekintetében. A gazdálkodók olyan innovatív technológiákat, növénykultúrákat (fajtákat), környezetvédelmi-, erdőgazdálkodási, állatjóléti-, állategészségügyi-, gazdaságirányítási-, szervezési-, és marketing megoldásokat ismerhetnek meg, amelyek alkalmazása révén optimalizálhatják a termelést, csökkenthetik a szennyezőanyag kibocsátást, valamint eredményesen alkalmazkodhatnak a fenntartható fejlődés feltételeihez a klímaváltozás várható hatásaihoz.

A képzésben résztvevő sajátítsa el a sertések szaporodásbiológiájával és szaporításával kapcsolatos alapvető ismereteket. Szerezzen ismereteket a koca és a kan nemi működésével kapcsolatosan. Ismerje meg a természetes pároztatás lehetőségeit, illetve a mesterséges termékenyítéssel kapcsolatos alapvető tudnivalókat.

A gyakorlati megvalósítás: intézményünk kijelölt munkatársai már 2023-ban megkezdték a projekt előkészítését, mely esetünkben a sertéstartás korszerűsítésével és átalakításával, átszervezésével kapcsolatosan valósulhat meg. A program célja, a mangalica fajtához tartozó tenyészkanok előállítása, így az előadások tervezett témái is a sertéstartással és tenyésztéssel kapcsolatban kerültek megtervezésre. A hatodik rendezvényen 2025. január 24-én, a sertések szaporítása, a bemutató üzemben alkalmazott termékenyítési eljárások bemutatása volt a téma. A célközönséget több fórumon szólítottuk meg (internet, telefon, személyes beszélgetés), melynek eredményeképpen összejött a szükséges és vállalt létszám. A képzésen való jogosultságot igazoló iratokat ellenőriztük, elkészítettük a szükséges dokumentumokat. A képzés előtt két nappal megerősítést kértünk az érintettektől. A képzés a megjelölt időpontban és helyszínen pontosan elkezdődött. Mivel az istállókban a konkrét kivitelezési munkálatok éppen csak hogy elkezdődtek, így főképp olyan ismereteket adtunk át, melyek inkább elméletigényesebbek. A hallgatók részéről a visszajelzések érdeklődőek és jók voltak. Volt lehetőségük kérdéseket is feltenni, melyekből a fontosabbak a következők voltak:

  • Milyen károkkal jár a nem megfelelő időpontban történő tenyésztésbe vétel?
  • Mennyi a kocasüldők optimális testtömege fajtánként a tenyésztésbe vételkor?
  • Fialás után mikor optimális a fedeztetés?
  • Mit tehetnek az agresszívabb kanokkal?
  • Hogyan lehet védeni a tenyészkanokat a párzási képtelenség kialakulásától?
  • Hogyan lehet a kansüldőket rávenni, hogy felugorjanak a fantomra?
  • Hogyan történik az ondó vizsgálata mikroszkóp nélkül?
  • Mekkora az optimális mennyisége a hígított spermának a beondózáskor?
  • Melyek a piacon lévő legjobb hígító anyagok?
  • Miért nem lehet lefagyasztani a sertéskanoktól levett spermát a bikákéhoz hasonlóan?
  • Hol célszerű tárolni a levett spermát?
  • Melyek a legbiztosabb módszerek a vemhesség megállapításakor?
  • A fialás mely szakaszában leghatásosabb az oxitocin injekció?

A képzés eredményei: a résztvevők mindegyike megszerezte a megkívánt és elvárt gyakorlati és elméleti ismereteket. A későbbi tevékenységük során ezt a tudást hasznosítani is tudják. A képzésben részt vevők elsajátították azt a tudást, aminek a segítségével megismerték a sertések szaporodásbiológiájával és szaporításával kapcsolatos alapvető információkat. Ismereteket szerezhettek a koca és a kan nemi működésével kapcsolatosan. Megismerték a természetes pároztatás lehetőségeit, illetve a mesterséges termékenyítéssel kapcsolatos alapvető tudnivalókat.

Apagy bemutató üzemek

Bemutató üzemek program a Lippaiban

Képzési program megnevezése: Bemutató üzemi program a „Bemutató üzemek támogatása” című VP1-1.2.1-23 kódszámú pályázathoz.

Időpont: 2025.01.16. 13.00-17.00

Helyszín: Északi ASzC Lippai János Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskola apagyi tangazdasága

Tananyagegység megnevezése: Tápelem-felvétel, tápelemhiány

Célcsoport: egyéb, a vidéki térségekben mezőgazdasági kkv-ként működő gazdasági szereplők vagy mezőgazdasági termelői vagy erdőgazdálkodói vagy élelmiszer-feldolgozói tevékenységet végzők, vagy ezek vezető tisztségviselője vagy az általuk kijelölt alkalmazottja, tagja.

Előadó: Dr. Varga Csaba

A tananyagegység célja a tápelemek felvételével és a tápelemhiánnyal kapcsolatos alapfogalmak megismerése, a szakkifejezések helyes használata, a hazai tápanyag-felhasználási trendek.

Az előadásnak az alábbi tartalmi részei voltak: tápelem-felvétel fogalma, tápelemformák a talajban, tápelemfelvétel gyökéren és levélen keresztül, tápelemek felvételét befolyásoló tényezők, tápelem-ellátottság és termés kapcsolata, tápelem hiánytünetek, tápelemhiány következményei, fontosabb szántóföldi növények tápelem- és trágyaigénye.

A növény, a szén kivételével, a talajból jut a nélkülözhetetlen tápelemekhez. Bár a növények a leveleiken keresztül is képesek a tápelem felvételre, a makroelem ellátottság szempontjából a gyökéren keresztüli növénytáplálás az elsődleges, mert a szükséges mennyiségben csak így képes a növény felvenni a makroelemeket. A levélen keresztüli makroelem-ellátás csak kiegészítő trágyázás formájában jöhet számításba. A mikroelem-trágyázás gyökéren és levélen keresztül is megvalósítható. A gyökéren keresztüli tápanyagfelvétel történhet aktív vagy passzív transzporttal. A növények a talaj összes tápanyag-tartalmának (tápanyag-készlet vagy tápanyag-tőke) csak egy részét képesek közvetlenül felvenni. A felvehető tápanyaggal kétféleképpen találkozhatunk: szervetlen ionok formájában a talajoldatban vagy kicserélhető formában a kolloidok felületén. Kémiai és biológiai folyamatok eredményeképpen a tápanyag-tőke bizonyos hányada időről időre felvehetővé válik a növények számára. A folyamatot tápanyag-feltáródásnak hívjuk. A talaj összes és felvehető tápanyag-tartalma egyaránt változik, csökken illetve nő, a termesztéstechnológiától és a környezeti feltételektől függően. A tápanyagok mennyiségének ilyen változása jelenti a talaj tápanyag-forgalmát. Az egy adott termésmennyiség eléréséhez szükséges tápanyag-mennyiséget, melyet a növény által felvett tápelemek mennyiségével (a növény tápelem-tartalmával) jellemezhetünk, tápanyag-igénynek nevezzük. A növény által felvett tápelem-mennyiség függ a növényfajtól, -fajtától, fenofázistól stb. Ha a tápanyag-igényt egységnyi termésmennyiségre vonatkoztatjuk, akkor fajlagos tápanyag-igényről beszélünk. Mondhatjuk például, hogy 1 t búza szemtermés és a hozzá tartozó melléktermés (szalma) fajlagos tápanyag-igénye 27 kg N, 12 kg P2O5 és 18 kg K2O hatóanyag. Amennyiben a talaj kevesebb tápanyagot tud a növény rendelkezésére bocsátani, mint amennyi annak tápanyag-igénye, tápanyag-hiányról beszélünk. Ennek megszüntetéséhez szükséges minimális tápanyag-mennyiséget trágyaigénynek (gyakran műtrágya-igénynek) nevezzük. Vagyis legkevesebb ennyi tápanyagra van szükség a legnagyobb termés eléréséhez. A talajban a következő tápanyagformákat különböztethetjük meg: oldható, kicserélhető, biológiailag kötött, fixált és tartalék tápanyagok. A talaj tápanyagtartalmára és tápanyag-szolgáltató képességére ható tényezők a talaj nedvességtartalma, talaj pH-ja, oxidációs és redukciós viszonyai, ionarányok és ionmozgások, csapadék mennyisége, öntözés, biológiai tényezők, szorpciók, termesztéstechnológia.

N-hiányában csökken a növekedés, hiányos lesz az állomány, az idősebb levelek kifakulnak, a szemtermés apró lesz és kevés. Túladagolása esetén a növény buja fejlődésű, haragoszöld színű, rossz ellenálló-képességű lesz. Foszfor hiányában a növény merev lesz, fejlődésében visszamarad, virág és termésképzése zavart szenved, csökken a fehérjetartalma. Túladagolása vagy túlzott talajellátottságnál relatív cink és vashiányt okoz. Kálium hiányában nő a betegségekkel szembeni fogékonyság romlik a minőség, csökken a szén-dioxid megkötés, a szénhidrátképzés, a klorofiltartalom. A növény hervadásos, nekrotikus állapotba kerül. Túladagolása eredményezhet nitrogén hiányt, gátolja a Ca, Na és a Mg felvételét. A kén hiányában nő az oldható nitrogénvegyületek mennyisége, csökken a fehérjetartalom. A levelek (a fiatal leveleken jelentkezik) világoszöld, sárga, vöröses elszíneződésűek lesznek, a növény tartása merev lesz. Keresztesvirágú növényeknél satnyulás, hosszú keskeny levéllemez kialakulása a kénhiány tipikus tünete. A kén felesleg ritka, ha a talaj túl sok szulfitot tartalmaz, a levélszélektől befelé sárguló foltok, perzselési tünetek jelentkeznek, a levelek kisebbek maradnak, idő előtt elöregednek. A kalcium hiánya a fiatalabb növényi részeken figyelhető meg először. A gyökereken szövetelhalás, barnulás. A levelek kisebbek, deformáltak, kanalasodnak. A levélerek barnulnak a levelek elhalnak. A levéllemezen klorotikus tünetek láthatók. Gyakori a hervadás. A kalcium többletének káros közvetlen hatásai nem ismertek. A talaj magas szénsavas mésztartalma gátolja a mikroelemek (K, Mg, Cu, Zn, Mn, Fe, B) felvehetőségét, a tünet tipikus Mg hiánytünet. A magnézium a klorofill központi eleme. Hiányában a levelekben csökken a klorofillképzés. A kifakult leveleken gyöngyfűzérszerű, sötétzöld klorofill felhalmozódás látható. Hiánya az idősebb leveleken jelentkezik. A levélerek közötti területen sárgulás és nekrózis fordulhat elő. A vashiány hatására csökken a klorofill tartalom és a fehérjeszintézis, növekszik a szerves savak és a redukáló cukrok mennyisége. A fiatal levelek klorotikus tünetet mutatnak, kivilágosodnak, fehérednek. A vas feleslege ritka, a levelek bronzos vagy kékeszöld elszíneződést mutatnak, a gyökér és hajtásnövekedés gátolttá válik. A mangán hiányában szárazfoltosság lép fel. A leveleken (fiatal) piszkosszürke foltos vagy csíkok keletkeznek. A levélerek között hálózatos vagy mozaikos klorózis figyelhető meg, a szövetek barnulnak, majd elhalnak. A mangán toxicitása erősen savanyú talajokon (pH < 5,5) jelentkezhet, levél deformációban (dohány-kanalasodás), a levelek barna foltosodásában nyilvánul meg. Cink hiányában klorózis figyelhető meg. A levelek kicsik a szártagok rövidek lesznek. A legérzékenyebbek a szőlő, gyümölcs, kukorica, bab, komló, len. A cink felesleg esetén a tünetek hasonlóak a vas- és mangánhiány tüneteihez, csak a fiatal leveleken jelentkeznek. A réz hiányában a levélcsúcsok kifehérednek, keskenyek, sodródottak lesznek. Hiányos lesz a buga és a kalászképződés, nő az üres szemek aránya. Toxicitása csak erősen savanyú talajoknál léphet fel, gyökércsúcs pusztulást okoz,a levelek a vashiányhoz hasonló tüneteket produkálnak. Bór hiányában ridegek, törékenyek lesznek a sejtfalak, csökken az ellenállóság, a fiatal levelek merevek, sötétzöldek majd klorotikusak lesznek. A tenyészőcsúcs elhal. A gyökérnövekedés abnormális, a levélnél vastag, törékeny. Cukorrépánál szív és szárrothadás alakul ki. Feleslege az idősebb leveleken jelentkezik, a levélcsúcsok és széleik megbarnulnak, elhalnak. Bór igényes növények: répafélék, olajos növények, hüvelyesek (csúcssárgulás),             zöldségnövények, rózsák, szegfű, dohány. Molibdén hiányában csökken a klorofill, a cukor és az aszkorbinsav tartalom. A levelek szürkészöldek lesznek, és az idősebb leveleken nekrózis lép fel. Hiányos levéllemez képződés és csak a középső levélborda alakul ki (ostornyél).

Justus von Liebig minimum törvénye értelmében a hozamot a minimumban lévő tápelem mennyisége határozza meg, vagyis a növénynek harmonikus tápanyagellátásra van szüksége. Egyik tápelem hiánya nem pótolható a másik bőségével. Mitscherlich elmélete szerint a növekvő trágyadózisokkal egy darabig egyre növekvő hozamokat lehet elérni, majd egy pont utána az újabb trágyadózisnak terméscsökkentő hatása van. Ennek oka, hogy az egyre növekvő dózisok egyre csökkenő hatékonysággal (kisebb arányban) növelik a hozamot, mígnem már nincsenek hatással a hozam növekedésére, sőt csökkentik azt. A megfelelő tápanyag-ellátás nemcsak hozamra van hatással, hanem a minőségre is.