ginop-6-2-3-17 VP1-1.1.1-17 GINOP-6.1.1-15-2015-00001 GINOP-6.2.7-20

JÓ ALAP LEHET A TECHNIKUSOKNAK A „MERRE TOVÁBB?” TERVEZÉSÉRE

Egy narancssárga kalapos nő tehenet fej egy szalmával teli istállóban. Két másik tehén, számozott sárga füljelzőkkel a közelben áll. A háttérben egy másik személy interakcióba lép egy borjúval. A jelenet világos és nyüzsgő tevékenység.

HÁROM ÉVE KÖTÖTT EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁST AZ ÉASZC ÉS A DE-MÉK

AGRÁRSZAKKÉPZÉS: TECHNIKUSOK KIKÖVEZETT ÚTJA A FELSŐOKTATÁSBA

Pályaorientáció – pályaválasztás – beiskolázás. Ez jellemzi az oktatási, képzési intézmények munkáját – természetesen az alapfeladat ellátása mellett – és ez újra elölről. Minden esztendő, vagyis tanév ugyanarról szól, csak talán évről évre nehezebb a tervet megvalósítani. Egyre nagyobb erőfeszítéseket kell tenni ugyanis a középfokú oktatásban a megfelelő számú tanuló, a felsőoktatásban a hallgatói létszám eléréséhez. Ezért sem szabad figyelmen kívül hagyni azokat a lehetőségeket, kedvező ajánlatokat, amelyek kihasználásával a fiatalok a saját útjukat tehetik könnyebbé a felsőoktatásba. Az Északi Agrárszakképzési Centrum működési területén tanuló diákok számára a Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kara egy jó irány lehet, amennyiben agrárterületen szeretnék magukat tovább képezni. Hajrá fiatalok!

Évek óta az adott szakok esetében a kapcsolódó szakmai tárgyaknál figyelembe veszik a technikusi tanulmányok során tanult tárgyakat a felsőoktatásban. A 2024-es felvételi évtől kapott nagyobb lehetőséget a Debreceni Egyetem arra, hogy egyes szakoknál meghatározza, mi az, amit többletponttal tud honorálni a jelentkezőknek az eddigi tevékenységüket, illetve a meglévő technikusi végzettségüket figyelembe véve.

Az okleveles technikusképzés éppen az indulás előtt áll, ami nem a bejutást, hanem a benti teljesítést segíteni. Azon középiskolák esetében működhet ez a lehetőség egyes szakoknál, ahol van együttműködési megállapodás erre vonatkozóan. Ennek megléte a feltétele annak, hogy az egyetemre, az adott szakra felvételt nyert hallgatók bizonyos tárgyak alól felmentést vagy valamilyen mértékű mentességet kapjanak egyetemi tanulmányaik során.

Stündl László, dékán (DE-MÉK) 2021 augusztusában írt alá együttműködési megállapodást Lévai Imre, főigazgatóval (ÉASZC). Ez a megállapodás tehát az ÉASZC tíz intézménye esetében kedvezőbbé teszi az agrárfelsőoktatásba készülő fiatalok helyzetét.

  • Mi, itt Debrecenben a Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Karon agrárképzési területhez tartozó szakokon végzünk felsőoktatási képzést. Onnantól kezdve, hogy ezekhez a szakokhoz már hozzárendelhettünk intézményi pontokat, azt a döntést hoztuk, hogy aki agrárterületen szerzett technikusi végzettséget, annak biztosítjuk a többletpontokat. Igazából ennek a végzettségnek a típusa független attól, hogy melyik agrárszakon kíván tovább tanulni nálunk a hallgató. Ezt úgy kell érteni, hogy ha mondjuk, mezőgazdasági végzettsége van és élelmiszermérnöki szakra szeretne jönni a tanuló, akkor azt ugyanúgy toleráljuk, hiszen lehet, hogy ő nem konkrétan élelmiszer területen szerzett előismereteket, hanem annak az alapanyag előállításában, akkor azt nagyon jól tudja majd hasznosítani a későbbi tanulmányai, illetve majd a szakmai élete során. A DE-MÉK szakjainak nagy részénél úgy alakítottuk ki az intézményi pontok rendszerét, hogy az agrárképzési területen szerzett középfokú szakképesítésért, technikusi oklevélért, duális szakképzésben szerzett technikusi oklevélért 50 többletpontot adunk – mondta el érdeklődésünkre Dr. Sipos Péter, oktatási dékánhelyettes.

ALAPKÉPZÉSI SZAKOK – Élelmiszermérnöki, Kertészmérnöki, Lótenyésztő, lovassport szervező agrármérnöki, Mezőgazdasági mérnöki, Mezőgazdasági vízgazdálkodási és környezettechnológiai mérnöki, Precíziós mezőgazdasági mérnöki, Természetvédelmi mérnöki, Vadgazda mérnöki

A beiskolázás jelenleg kihívásokkal tűzdelt a hazai oktatásban – úgy a középfokú oktatásban, mint a felsőoktatásban.

A Debreceni Egyetem agrár kara a beiskolázási területén működő és a távolabb lévő oktatási intézményekkel is igyekszik olyan kapcsolatokat kialakítani, amelyeknek köszönhetően az intézményvezetők, szakmai oktatók az aktuális és hasznos információkat eljuttatják az agrárfelsőoktatás irányába nyitott tanulókhoz. A folyamatban igyekeznek mindezt az agrár középoktatási egységekre fókuszálva megvalósítani.

eni