ginop-6-2-3-17 VP1-1.1.1-17 GINOP-6.1.1-15-2015-00001 GINOP-6.2.7-20

WESTSIK: HASZNOSÍTHATÓ TUDÁST SZEREZTEK A TANULÓK A MILÁNÓI SZAKMAI GYAKORLATON

Emberek egy csoportja áll egy nagy, díszes katedrális előtt, kezükben az „Erasmus+” feliratú zászlóval az EU emblémájával. A katedrális bonyolult építészeti részletekkel, nagy boltíves ablakokkal és tornyos tornyokkal rendelkezik. Néhány csoporttag pózol, míg mások lazán mosolyognak.

SÜTŐ- ÉS CUKRÁSZIPARI TECHNIKUS VALAMINT PÉK-CUKRÁSZ TANULÓK VETTEK RÉSZT A KÜLFÖLDI GYAKORLATON

Kék zászló tizenkét sárga csillagból álló körrel a közepén, amely az Európai Uniót jelképezi. A zászló alatt magyar szöveggel az „Az Európai Unió támogatásával” felirat olvasható, ami azt jelenti, hogy „Az Európai Unió támogatásával.

Milánó/2024.04.01-04.14./Szakmai gyakorlat

Helyszín: Milánó, Olaszország

Időtartam: 2024.04.01-04.14.

Résztvevők:

  • Együd Bernadett Orsolya
  • Barabás Barbara Elizabet
  • Fenyvesi Viktória Anna
  • Jóni Máté Zsolt
  • Kánya Kinga
  • Márton Levente Péter
  • Huszti Cintia
  • Majoros József
  • Polonkai István Dávid
  • Ruxanda Constantin Kevin
  • Varga Dávid Zoltán

Kísérő személyek:

  • Magyar Lászlóné
  • Kovács-Ludman Gyöngyi Krisztina

Beszámoló:

Az Erasmus+ mobilitás keretében megvalósult szakmai gyakorlat helyszínére az odautazást repülővel, a visszautat busszal oldotta meg az Északi ASzC Westsik Vilmos Élelmiszeripari Technikum és Szakképző Iskola. Az utazás során semmilyen fennakadás nem történt. A Budapest-Nyíregyháza távolságot az Északi Agrárszakképzési Centrum által biztosított buszokkal tette meg a nyíregyházi intézmény csoportja, akiket a szálláson a Shall We Go kapcsolattartója várta, és angol nyelvű kommunikációval ismertette a szabályokat. Másnap a szervezet három munkatársa tömegközlekedéssel kísérte a csoporttagokat a különböző munkahelyekre. Az útvonalakat logikusan és érthetően leírva a tanulók is és kísérőik is megkapták. A szálláshely közel volt a metróállomáshoz, így a tanulók könnyen tudtak munkába járni.

Az első gyakorlati hely egy lakótelep cukrászdája volt: a La Bottega die pasticci. Két alkalmazottal dolgoztak együtt, apró cukrászsüteményeket készítettek. A másik hasonló lakótelepi cukrászda: a Stevens, ahol ugyancsak két alkalmazott dolgozott a tanulókkal, és a műhelyben elkészített termékeket árulták a boltban. Termékeik a grissini, pizza de pomodoro, cheese bread, mini pizza. A harmadik gyakorlati helyen, egy családi vállalkozásként működő kisüzemben (F.Ili Menna) nem volt közvetlen értékesítés, a termékeket csomagolták és elszállították az üzemből. A negyedik gyakorlati hely egy hatalmas bevásárló központ kávézója volt, ahol fagylatot és süteményeket is árultak (Maico SRL-Ciossolati italian). Az ötödik gyakorlati hely egy nagy szálloda konyhája volt: a Villa Torretta, ahol három részkonyha is üzemelt, így a tanulókat sokszor több konyhafőnök is irányította.

A szabadprogram során a csoport megtekintette a Természettörténeti múzeumot, a Milánói Dómot, majd szabad program keretében bevásárló központban, sétáló utcában barangolt. A másik szabadnapon Genovába utaztak, hiszen a tanulók nemcsak repülőn nem ültek még, hanem a tengert sem látta még egyikük sem. Hatalmas élmény volt számukra. Az utolsó napon ellátogattak a Comoi tóhoz, Como városába. A San Siro stadiont is felkeresték az erre nyitott és érdeklődő fiúkkal, amely számukra is feledhetetlen élményt nyújtott. Voltak a milánói Brera botanikus kertben és a Giardini Publicci szabadidőparkban is.

A mobilitási program nagyon hasznos és fenntartása a jövőben is kívánatos. A tanulók nagyon sokat tanultak a külföldön tartózkodásuk alatt. A fogadó ország szokásait, kultúráját, mindennapi életritmusát megismerték. A gyakorlati munkahelyeken igyekeztek minél több munkafolyamatba bevonni a tanulókat, a gyakorlat színvonala megfelelő volt.

Az Erasmus+ mobilitási program célja megvalósult. A tanulók egy más ország idegen környezetében, nagyfokú önállóság és egymásra utaltság mellett szakmai gyakorlatot teljesítettek. A tanulóknak tetszett az iskolai tanműhelynél jóval másabb környezet, ahol csak ketten dolgoztak, az ottani dolgozók beavatták őket a szokások és munkafolyamatok rejtelmeibe. Motivációként is igen hasznos volt, sokan még jobban megszerették a szakmát, betekintést nyertek a kisüzemek, családi vállalkozások mindennapjaiba. Olyan pék és cukrászipari termékek, sütemények készítésében is részt vettek, amelyek olasz specialitások, különlegességek, amelyeket hazánkban nem készítenek, és olyanokban is, amelyek itthon is közkedveltek.

A tanulók korábban nem ismerték közelebbről egymást, zárkózottak voltak. Személyes sikerük, hogy az együtt töltött idő során közvetlenebbek lettek egymással, barátságok születtek, és a munkahelyeken véletlenszerűen kialakított párok egymásra voltak utalva, segítették egymást. A tanulók másik sikere a milánói tömegközlekedésben való magabiztos részvétel, ami a kinn tartózkodás végére alakult ki igazán. Önállóan utaztak sokszor több, mint egy órát metróval, villamoson, gyalog. A tanulók harmadik sikere a kommunikáció. Mivel nem sokan beszéltek angolul, és a munkahelyen pedig alig, így a metakommunikáció és az olasz szavak és kifejezések megjegyzése a munkaműveletek, termékek készítése szempontjából igen fontos volt. Nyitottabban kellett az emberekhez viszonyulniuk, bátrabban kellett kommunikálniuk. A tanulók nagyon sokat önállósodtak, hatalmas élmény volt számukra például egyedül vásárolni az üzletekben.