ginop-6-2-3-17 VP1-1.1.1-17 GINOP-6.1.1-15-2015-00001 GINOP-6.2.7-20

DEBRECZENI: SZAKMAI GYAKORLAT MILÁNÓBAN

Kilenc fős csoport áll a szabadban egy boltíves ablakokkal rendelkező épület előtt, kezében egy „Erasmus+” feliratú táblával. Egy ember kalapot visel, mások pedig a hűvös időjárásnak megfelelő alkalmi ruhát viselnek. A háttérben egy dinoszaurusz szobor látható.

PÉK-CUKRÁSZ ÉS KERTÉSZ TANULÓK VETTEK RÉSZT A KÜLFÖLDI GYAKORLATON

Kék zászló tizenkét sárga csillaggal, középen körben elhelyezve, és az Európai Uniót jelképezi. A zászló alatt magyarul az „Az Európai Unió támogatásával” felirat olvasható, ami azt jelenti, hogy „Az Európai Unió támogatásával.

Milánó/2024.02.26-03.10./Szakmai gyakorlat

Helyszín: Milánó, Olaszország

Időtartam: 2024.02.26-03.10.

Résztvevők:

• Balog Szimonetta

• Buha Viktória

• Gáspár János

• Petrovics Rebeka

• Farkas Balázs

• Szoó Mihály

• Kótai Olivér

• Székely Szilárd

• Csapó Zsolt

• Mayer Viktória

Kísérő személyek:

• Bindászné Szilágyi Mária Bernadett

• Érsek Zsolt

Beszámoló:

A rövidtávú mobilitás keretében az Északi ASzC Debreczeni Márton Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum és Szakképző Iskola csoportja az autóbuszos és repülős út után egy modern, kényelmes hotelben elfoglalta szállását. Az érkezést követően másnap a Shell We Go képviselői tartottak eligazítást, ismertették a szabályokat. Ezek elfogadása után a tanulókat a fogadó szervezet segítségével elkísérték a gyakorlati helyekre, ahol találkozhattak munkaadóikkal. A vendéglátók pontos tervet készítettek a tervezett tevékenységek időbeosztásáról. A kísérő tanárok a felek közötti kommunikációban vettek részt a gyakorlat megvalósítása során a diákok felügyelete és segítése mellett.

A tanulókat valamennyi gyakorlati helyen kedvesen fogadták, figyelembe véve korukat, képességeiket és idegen nyelvi kommunikációs nehézségeiket is. A használt nyelv az angol volt, de egyes helyeken csak olasz nyelven tudtak a munkaadók. A gyakorlati bemutatás, az internetes fordítás megoldást jelentett valamennyi problémás helyzetnél, feladatnál. Ez a típusú szakmai nyelvhasználat jógyakorlatként átvehető, alkalmazható. Ezt a tanulók a recepción, illetve a szabadidős programok alkalmával is próbálták alkalmazni. A szakmai gyakorlat az egész csoportot öt részre osztva zajlott – egy kertész és négy kisebb pék-cukrász csoportban. A tanulók a tömegközlekedést használva jutottak el az egymástól nagy távolságra lévő munkahelyeikre a számukra biztosított bérletet használva. A pék-cukrász tanulók cukrászatokban, pékségben töltötték gyakorlati óráikat, ahol gyakorolhatták a szabadkezes díszítést, de új technikákat is megtanulhattak a sütemények elkészítésénél, dolgozhattak modern kemencével, gyakorolták a habverő és hegesztőpisztoly használatát. Emellett fagylaltkészítés is szerepelt a gyakorlati tevékenységek között. Voltak, akik a pizzakészítést tökéletesíthették egy pékségben, de voltak, akik a croissant készítést sajátíthatták el. A kertész tanulók gyakorlatuk ideje alatt új növényekkel, illetve azok gondozásával ismerkedtek meg.

Az új és modern környezet motiváló hatással volt a fiatalokra, inspirálta őket a fokozott elvárásnak való megfelelés. Pozitív élményként élték meg, hogy színvonalas, értékes feladatokat kellett ellássanak. Mindez jó hangulatban valósult meg a gyakorlat ideje alatt. Figyelemre méltó volt a vendéglátók és a gyakorlati helyek fenntarthatóság iránti elköteleződése – szelektív hulladékgyűjtés, törekvés a hulladék minimalizálására, higiéniai megoldások, kevesebb vízhasználat, energiatakarékos berendezések alkalmazása.

Az Erasmus+ mobilitásnak köszönhetően a csoport tagjai új ismereteket szereztek és számtalan élménnyel lettek gazdagabbak. Kulturális ismereteik is gyarapodtak a múzeumlátogatások, városnézések során. Fejlődést így nemcsak szakmai téren értek el a tanulók, hanem gyakorolták a kommunikációs csatornák használatát is egy számukra idegen országban és megtanulták, hogyan tájékozódjanak, közlekedjenek egy nagyvárosban. Lehetőségük nyílt Milánó nevezetességeinek meglátogatására – Milánói dóm, Piazza dei Mercanti, Santa Maria delle Grazie, Castello Sforzesco, Béke Emlékmű, Teatro alla Scala, Bosco Verticale, San Sira stadion, Centrale pályaudvar, Navigli csatorna, Velencei kapu, Palazzo Reale. Ez a szakmai gyakorlat továbbá hozzájárult a társadalmiérzékenyítés folyamatához, hiszen a város kulturális értékeinek felfedezése mellett az olasz emberek mentalitását, szokásait is megismerhették.